• header004.jpg
  • header8080.jpg

شماره جاری: دوره دوم، شماره 21، شهریور 1396

 

1- روش‌شناسی اندیشه‌های مکتب فرانکفورت

 

علیرضا گلشنی، رضا صادقیان، سید قائم موسوی

 

چکیده مقاله اصل مقاله


2- اعتماد و احساس امنیت در مناطق مرزی استان کرمانشاه (بررسی موردی: شهرستان‌های پاوه و جوانرود)

 

فرزاد رستمی، سمیرا رستمی

 

چکیده مقاله | اصل مقاله


3- دیپلماسی و امنیت انرژی جمهوری اسلامی ایران

 

احسان یاری، دانش رضایی

 

چکیده مقاله | اصل مقاله


4- مطالعه موانع توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران

انوش جعفری، حمیده قنبری

 

چکیده مقاله | اصل مقاله


5- منطقه‌گرایی چین‌محور در آسیای شرقی (2017-2001)

شایان جوزانی کهن، شاهین جوزانی کهن

 

چکیده مقاله اصل مقاله


6- سازمان‌های غیردولتی زنان: از تصور تا واقعیت

شهره شهسواری‌فرد

 

چکیده مقاله اصل مقاله


7- ابعاد و فرایندهای متقابل حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بین‌الملل‌ کیفری در حوزه قواعد شکلی

میثم نوروزی

 

چکیده مقاله اصل مقاله


8- راهکارهای نوین توسعه اقتصادی و سیاسی (بررسی شاخص‌های اقتصاد سیاسی‌توسعه در قرن21)

مهدی مسعودی آشتیانی

 

چکیده مقاله | اصل مقاله


9- بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر توانمندی کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی

 

مژگان پرداختی، ملیحه پرداختی، حسن گیوریان

 

چکیده مقاله اصل مقاله


10- بررسی مقایسه‌ای تأثیر اقلام ترازنامه برارزش شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق‌بهادار تهران

 

میثم ابراهیمی، جعفر ابراهیمی

 

چکیده مقاله | اصل مقاله

 

مقاله 7. دوره دوم، شماره 18، خرداد 1396

دانلود اصل مقاله

 

نویسندگان:

شعبان رحمانی1

 

1- دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

 

چکیده

باتوجه به قدرت عمومی و اختیارات قانونی گسترده­مسئولین و مقامات دولتی (قوه مجریه)، نظارت قضایی بر اعمال آنها (اعم از تصمیمات و عملکردشان) نقش اساسی در جلوگیری و حتی پیشگیری از جرائم و تخلفات آنها دارد. اگرچه قضات دادگاه‏ها در نظارت قضایی مذکور حکم قضایی صادر نمی­کنند، لکن مکلف به خودداری از اجرای تصویب‏نامه‏ها و آئین‏نامه‏های دولتی که مخالف با قوانین و مقررات اسلامی یا خارج از حدود اختیارات قوه مجریه مقرر در اصل۱۷۰ قانون اساسی هستند و می­بایست ابطال اینگونه مقررات را از دیوان عدالت اداری تقاضا کند. نقش سازمان بازرسی کل کشور نیز قابل مقایسه با دیوان عدالت اداری نیست، زیرا به استناد تبصره 2ماده ۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، گزارش­های بازرسی (سازمان مذکور) در ارتباط با آئین‌نامه و تصویب­نامه و بخشنامه و دستورالعمل‌های صادره و شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که حاکی از تشخیص تخلف در موارد فوق­الذکر باشد، جهت رسیدگی و صدور رأی به دیوان عدالت اداری ارسال می‌گردد. لذا دادگاه­های عمومی، دیوان عالی کشور و سازمان بازرسی کل کشور صلاحیت نظارت قضایی بر اعمال دولت به مفهوم مقرر در مواد 10 و 12 قانون مذکور را ندارند. در هر صورت، تشریح چگونگی نظارت قضایی بر اعمال دولت توسط دیوان عدالت اداری بدین نحو خواهد بود که مقدمتاً به تشریح مفهوم نظارت قضایی، ساختار دیوان مذکور می­پردازیم و سپس به هدف تبیین صلاحیت دیوان عدالت اداری در نظارت مذکور، تحلیل قواعد حاکم بر نظارت قضایی مقرر در قانون مذکور مورد مداقه قرار می­گیرد.

 

واژگان کلیدی: نظارت قضایی، دولت، صلاحیت، دیوان عدالت اداری، دادگاه­های عمومی.  

 

 

 

 

 

شناسنامه مجله

photo 2017 08 31 14 21 50

♦ صاحب امتیاز و مدیر مسئول

   سحر کریمی

 

♦ سردبیر

  اژدر پیری سارمانلو

 

♦ مدیر داخلی

  نسیم کریمی

 

  • شاپا چاپی         2476-5570
  • شاپا الکترونیکی  6461-2476

 

پایگاه‌های نمایه کننده

پایگاه‌های داده‌ای داخلی و بین المللی مجله

کلیک کنید

همکاران مجله

 

irasieh


irtt


danesh.ad

 

 

شبکه‌های اجتماعی

 

            instagram 02

       

                                  google s  in