• header004.jpg
  • header8080.jpg

شماره جاری: دوره دوم، شماره 23، آبان 1396

 

1- نقش رنسانس بر تاریخ اروپا و پیامدهای آن

 

احمد جهانی‌نسب

 

چکیده مقاله اصل مقاله


2- تبیین قاعده لاضرر و لاضرار در مبحث فقهی

 

علیرضا مظلوم، عنایت‌اله نصیری جهان‌آباد، فتح‌اله حاجتی

 

چکیده مقاله | اصل مقاله


3- استثنائات حقوقی در رابطه با عدم شناسایی مسئولیت بین‌المللی دولت در برابر دولت‌ها و اتباع خارجی

 

نیکبود معصوم‌زاده، علیرضا آرش‌پور

 

چکیده مقاله | اصل مقاله


4- آینده‌پژوهی تحولات جهان عرب (سه احتمال برای سال 2025)

 

بهمن محمودی‌نیا، علی‌اصغر محمد علیزاده

 

چکیده مقاله | اصل مقاله


5- نقش ارتش در روند نوسازی و مدرنیزاسیون جامعه در دوران حکومت پهلوی (1357-1299)

 

حسین حسینی‌نژاد

 

چکیده مقاله اصل مقاله


6- مطالعه اشتغال زنان در اسناد بین‌المللی و حقوق ایران

 

ابوذر گلشنی، سیدهاشم فرقانی

 

چکیده مقاله اصل مقاله


7- تحلیل و الویت‌بندی عوامل مؤثر بر تسهیل صادرات در صنایع غذایی با استفاده از تکنیک TOPSIS

 

فریدون امیدی، جعفر فرامرزی

 

چکیده مقاله اصل مقاله


8- بررسی الگوی علّی روابط بین سیرت نیکوی مدیران، کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان سازمان تأمین اجتماعی آ. غ)

 

غلامرضا رحیمی، علی هدایت فسندوز

 

چکیده مقاله | اصل مقاله


9- بررسی شخصیت در رمان "جای خالی سلوچ"

 

زیبا وردی پسند

 

چکیده مقاله اصل مقاله


10- بازشناسی انسان و اسطوره در عصر حاضر

 

شهام اسدی

 

چکیده مقاله | اصل مقاله


مقاله 7. دوره دوم، شماره 18، خرداد 1396

دانلود اصل مقاله

 

نویسندگان:

شعبان رحمانی1

 

1- دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

 

چکیده

باتوجه به قدرت عمومی و اختیارات قانونی گسترده­مسئولین و مقامات دولتی (قوه مجریه)، نظارت قضایی بر اعمال آنها (اعم از تصمیمات و عملکردشان) نقش اساسی در جلوگیری و حتی پیشگیری از جرائم و تخلفات آنها دارد. اگرچه قضات دادگاه‏ها در نظارت قضایی مذکور حکم قضایی صادر نمی­کنند، لکن مکلف به خودداری از اجرای تصویب‏نامه‏ها و آئین‏نامه‏های دولتی که مخالف با قوانین و مقررات اسلامی یا خارج از حدود اختیارات قوه مجریه مقرر در اصل۱۷۰ قانون اساسی هستند و می­بایست ابطال اینگونه مقررات را از دیوان عدالت اداری تقاضا کند. نقش سازمان بازرسی کل کشور نیز قابل مقایسه با دیوان عدالت اداری نیست، زیرا به استناد تبصره 2ماده ۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، گزارش­های بازرسی (سازمان مذکور) در ارتباط با آئین‌نامه و تصویب­نامه و بخشنامه و دستورالعمل‌های صادره و شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که حاکی از تشخیص تخلف در موارد فوق­الذکر باشد، جهت رسیدگی و صدور رأی به دیوان عدالت اداری ارسال می‌گردد. لذا دادگاه­های عمومی، دیوان عالی کشور و سازمان بازرسی کل کشور صلاحیت نظارت قضایی بر اعمال دولت به مفهوم مقرر در مواد 10 و 12 قانون مذکور را ندارند. در هر صورت، تشریح چگونگی نظارت قضایی بر اعمال دولت توسط دیوان عدالت اداری بدین نحو خواهد بود که مقدمتاً به تشریح مفهوم نظارت قضایی، ساختار دیوان مذکور می­پردازیم و سپس به هدف تبیین صلاحیت دیوان عدالت اداری در نظارت مذکور، تحلیل قواعد حاکم بر نظارت قضایی مقرر در قانون مذکور مورد مداقه قرار می­گیرد.

 

واژگان کلیدی: نظارت قضایی، دولت، صلاحیت، دیوان عدالت اداری، دادگاه­های عمومی.  

 

 

 

 

 

شناسنامه مجله

photo 2017 08 31 14 21 50

♦ صاحب امتیاز و مدیر مسئول

   سحر کریمی

 

♦ سردبیر

  اژدر پیری سارمانلو

 

♦ مدیر داخلی

  نسیم کریمی

 

  • شاپا چاپی         2476-5570
  • شاپا الکترونیکی  6461-2476

 

پایگاه‌های نمایه کننده

پایگاه‌های داده‌ای داخلی و بین المللی مجله

کلیک کنید

همکاران مجله

 

irasieh


danesh.ad

 

شبکه‌های اجتماعی

 

            instagram 02

       

                                  google s  in

 

تبلیغات علمی

 

photo 2017 10 31 17 15 29